A meseregényemből kimaradt a boszorkányok érkezése előtti időszak, amikor a lányok még nem kalandoznak a mesevilágban, hanem az iskolai életüket élik. Bár ez sem hétköznapi és unalmas, mivel egy alternatív és mesebeli iskolában minden kicsit másképpen van. Néha sajnos bosszantó dolgok is megesnek: hiszen Angika nem egyszer bajba keveredik. A regény első változatában még Leát Teónak, azaz Teodórának hívták, és nem egy, hanem két barátnője is volt, Angika és Dalma. Most ebből mutatok egy részletet. :)
Török Sándor Alternatív Iskola
A Török Sándor Alternatív Iskola
hatalmas, öreg téglaépület volt, zöld tetővel és jókora ablakokkal. Valaha
laktanya volt, mára átalakították általános iskolának és gimnáziumnak.
Fegyelmezett katonák helyett hangos gyereksereg járt oda, egyetlen, újonnan
épített tornyába pedig a fizikaszertárt költöztették.
Teóék terme az emeleten volt,
ablakaiból szépen rá lehetett látni néhány nagyobb fa koronájára. Az
osztálytermek falait a gyerekek maguk festhették. Elsős korukban még csak a
festékes tenyerüket nyomkodták a falra,
később azután, amikor előadták azt a bizonyos darabot, „A gyomorbajos sárkány
esete a királylánnyal”-t (amit az osztály fogalmazásai alapján a magyartanáruk
írt), ebből festettek jeleneteket a falakra.
Egy alacsony, gömbölyű
magyartanár, „Magyaros Ági néni” volt Teóék osztályfőnöke. Harsány, vidám,
pirospozsgás nő, kis, barna konttyal, ami mindig mókásan billegett a feje
tetején, ha nevetett valamin vagy futott valahová. Angolt és magyart tanított,
ő eszelte ki a színdarabokat, a reggeli két hosszabb tanóra végén ő
tízóraiztatta az osztályt és mesélt is nekik. Angika szívből kedvelte, és
titokban nagyon szeretett volna hozzá hasonlítani, de reménytelenül sovány
volt, és a haját is mindig centis rövidségűre vágatta az anyukája. Gömbölyűség
meg konty nélkül pedig lehetetlenségnek tartotta, hogy „Magyaros Ági nénire”
hasonlíthasson.
A rajzot, az éneket és a
testnevelést egy fiatal, magas, erősen szeplős, vörösesszőke nő, „Rajzos Ági
néni” tartotta. Nagy, zöld szeme volt, és derékig érő vastag copfja, a gyerekek
nagyon szépnek látták, főleg, ha nevetett valamin. Torna óra helyett sokszor
inkább erdőjárásra vitte az osztályt, nagyon sokat tudott a növényekről,
állatokról. (A gimnazistáknak biológiát, a felsősöknek környezetvédelmet is
tanított. Teóék alig várták, hogy náluk is elkezdődjön ez a tantárgy.)
Az osztályban több, kisebb baráti
társaság volt: a feketehajú, titokzatos Tilla, meg a barátnője, Dóra például
egyáltalán nem álltak szóba senki mással. Egymás mellett ültek az osztályban
vagy a kertben, valamelyik padon, esetleg karonfogva sétáltak, és egymás között
pusmogtak valamiről.
Cintát, meg a barátnőit pedig
egészen más dolgok érdekelték, mint Teóékat: naphosszat a felsősök osztályai
előtt lógtak, és a nagyobb fiúkat lesték. Esetleg képes újságokat nézegettek,
és különböző énekesnőket, színésznőket bírálgattak. Maga Cintia is énekesnek,
színésznek vagy filmrendezőnek készült, színes, nagyhangú lány volt, és jóval
idősebbnek nézett ki a többieknél. A
legtöbb lány vele akart jóban lenni, az egyfajta rang volt, ha valaki Cinti
barátnője lehetett, pláne, ha a legjobb barátnője. Angika egyszer rosszmájúan
megjegyezte, hogy úgy cserélgeti a legjobb barátnőit, mint más a zokniját,
amiből aztán hatalmas veszekedés lett. Dalmának éppen csak sikerült
megakadályozni, hogy ki ne közösítsék és ne szálljanak rá a nagyobb szájú
lányok.
Érdeklődésük közös tárgyai
egyedül a felsős fiúk voltak. Bár Angika és Dalma nem mert folyamatosan a
felsősök terme előtt támaszkodni, azért ők is el-elábrándoztak egy-egy srácról.
Mindig unszolták Teót is, hogy ugyan mondja már meg, neki ki a szerelme, amíg
Teó végül ki nem fizette őket egy Javelin Alexander nevű kék szemű, fekete
hajú, félig lengyel fiúval, aki persze csak Teó képzeletében létezett, és arra
szolgált, hogy hagyják már békén. Titokban neki is egy szőke felsőbb éves
tetszett, de bele halt volna, ha el kell mondania valakinek.
Angika igazi titkos szerelme
pedig Lackó volt, egy nagyszájú, vidám fiú, aki még csak nem is felsőbb éves
volt, hanem a tulajdon osztálytársuk. Egyszer Teó tett valami megjegyzést a
srácra, hogy „micsoda kis éretlen tökfej”, (ami ráadásul még igaz is volt),
mire Dalma alig tudta leszedni Angikát Teóról, mert rögtön meg akarta cibálni a
haját, így aztán kisült a dolog.
Még korán reggel volt, amikor „Magyaros
Ági néni” már kint állt az osztályajtóban, a maga gömbölyűségében, és várta,
hogy érkezzenek a gyerekek. Sokakkal ellentétben már „hajnali” fél nyolckor is
képes volt mosolyogni. Most is jókora mosoly terpeszkedett rózsás képén, még az
apró krumpliorra is mosolygott.
Elsőnek a bejárósok érkeztek,
akiket korábban hoztak a szüleik, utánuk sorra a többiek. Ági néninek
mindenkihez volt néhány kedves, köszöntő szava, vidám megjegyzése, ami jobb
kedvre derítette az álmos és durcás társaságot. Angika egyenesen meg is
ölelgette érte, és rögtön lecövekelt mellé hosszú eszmecserét folytatni a
felnőttkori meseíró tevékenységéről. Így már alig fértek be mellettük a többiek
az ajtón.
Nyolcra végre összeverődött az
egész osztály, egy újabb, hangos „Jó reggelt!” – tel köszöntötték egymást és az
újnapot, azután félretolták a padokat. Minden reggel volt valamilyen játék,
vagy ének, amit az első két óra előtt eljátszottak. Néha Ági néni férje jött
be, és moldvai pásztorfurulyán zenélt nekik.
Ma éppen Weöres Sándor Macskaindulója volt
soron, amit már az egész osztály kívülről fújt, de újra és újra lelkesen
mondták és játszották el. Teljes beleéléssel meneteltek és karmoltak, majd
fújtak visszavonulót. Kivéve Teót, aki utált veszíteni, mint a vers végén a
macskák, és ezért próbált valahol Dalma meg Angika háta mögött meghúzódni.
Angika, Dalma meg a többiek
viszont boldogan lényegültek át harcias macskákká, és harsányan szavalták hozzá
a verset.
„"Kurrogj, kurrogj, kormos macska,
cirregj, cirregj, cirmos macska,
büszkén lejt hat vak bak macska,
sok pettyes láb, száz karmocska.
Jobbra át, balra át,
agyon marjuk a kutyát,
Jobbra át, balra át,
agyon marjuk a kutyát,
Nyávogj, nyávogj, nyavalyás macska,
pisszegj, pisszegj, pikulás macska,
aki beteg, pikulálhat,
szedjen macska pilulákat.
Hátra arc, nagy kudarc,
nem marunk ha te se marsz,
Hátra arc, nagy kudarc,
nem marunk ha te se marsz,
nyauúu!"
cirregj, cirregj, cirmos macska,
büszkén lejt hat vak bak macska,
sok pettyes láb, száz karmocska.
Jobbra át, balra át,
agyon marjuk a kutyát,
Jobbra át, balra át,
agyon marjuk a kutyát,
Nyávogj, nyávogj, nyavalyás macska,
pisszegj, pisszegj, pikulás macska,
aki beteg, pikulálhat,
szedjen macska pilulákat.
Hátra arc, nagy kudarc,
nem marunk ha te se marsz,
Hátra arc, nagy kudarc,
nem marunk ha te se marsz,
nyauúu!"
Utána egészen átlagos, dupla
irodalom óra következett, épp a Mary Poppins a Cseresznyefa utcában című
regényt vették, ami nyári kötelező olvasmány volt. Ehhez kapcsolódva angol
szokásokat, érdekességeket, szavakat tanultak, ugyanis Ági néni volt az
angoltanáruk is. Az osztály békésen zümmögött, megoldották az önálló munkát egy
feladatlapon, és kisebb csoportokban előadásokat tartottak egymásnak mókás,
rövid szövegekről, amit az „önálló” alatt olvastak.
Az óra utolsó tíz percében Ági
néni általában mesélt valamit, most éppen a regénysorozat folytatásából olvasott
fel, kedvcsináló gyanánt. Ezalatt általában egy gyerek kiment, hogy teát főzzön
a többieknek. Nem volt igazán hálás feladat, mert így lemaradt a meséről. Ezen
a héten épp Angikára esett a választás, aki kissé zúgolódva vonult ki, de
imádott Ági nénijének nem mondott ellent.
Az ajtó becsukódott mögötte, és ő
boldogtalanul bandukolt az iskolai konyha felé. De aztán eszébe jutott valami,
amitől mégis felvidult, és gyorsabban szedte a lábait.
Az jutott eszébe ugyanis, hogy az
órán szó volt róla, hogy az angolok tejjel isszák a teát, gondolta, meglepi
vele a többieket. Fogta a tejes dobozt, a tartalmát pedig a teafőzőbe öntötte.
Mekkorát néznek majd a többiek!
5.
Balesetek napja
Ezalatt odabent a teremben
békésen folyt a felolvasás. Dalma éppen elhatározta, hogy ha mégsem lesz
esetleg dúsgazdag férje, aki mellett csak a gyerekekkel és a háztartással
(süteménysütéssel, lekvárfőzéssel, meseolvasással, miegyébbel) kell törődnie,
akkor alighanem Angliában akar majd élni és feltétlenül bébiszitter lesz. De
egy papagájfejes esernyőt még idén kér a születésnapjára, ez már biztos.
Mennyivel könnyebb lesz megtalálnia a húgait a nagy tömegben, ha elkóricálnak,
mint tavaly nyáron! Anyukája rettenetesen ideges volt, majdnem sírt, amikor a
turistatömegben elvesztek a kicsik. De ha már akkor lett volna egy szép,
színes, papagájfejes ernyőjük, amilyen senkinek sincs, csak égnek kellett volna
emelni, ahogy az idegenvezetők szokták, akkor Dórika meg Annamari biztos
azonnal meglelték volna őket. Persze így is meglettek, de azért alaposan
megizzasztották a családot.
Körülbelül idáig juthatott a
gondolatsorban, amikor Ági néni abbahagyta a felolvasást, és csodálkozva vonta
fel a szemöldökét:
- Ti is
érzitek ezt a furcsa, fanyar szagot, gyerekek?
Az egész osztály nekiállt
szimatolni, (nem mintha amúgy nem érezték volna maguk is az égett szagot), és
arra jutottak, hogy egyértelműen valahonnan az épületből jön.
- Ég az
iskola! – visította Cintia, máris menekülésre készen
Ebben a pillanatban meg is
szólalt a füstjelző szirénája, figyelmeztetve, hogy ideje elhagyni az épületet.
Mindenki azonnal a kabátja, táskája után kapott, és menetkészen tódultak az
oldalajtó felé, ami egyenesen a kertbe vezető lépcsősorra nyílt. A szomszéd
osztályokból is özönlöttek kifelé a gyerekek.
- Ági néni,
Ági néni! – tört át Dalma kétségbe esetten az általános zűrzavaron- Angika a
konyhában maradt!
- Ne aggódj,
rögtön indulok érte! – mondta Ági néni, és amint az első gyerekek szerencsésen
elértek a lépcső aljára, és látta, hogy fegyelmezetten vonul le mindenki,
indult is a másik ajtó felé, hogy Angikát mentse.
De még el sem érte a kilincset,
amikor Angika viharzott be nagy zokogva:
- Ági néni! A
teafőző! A tej meg a teafőző! Ági néni! – kiabálta összefüggéstelenül, és újra
zokogni kezdett.
Ági néni mégis azonnal érteni
vélte, hogy mi történt. A zokogó lányt Dalmára bízta, és azonnal a tett
helyszínére csörtetett. A konyhában addigra már ott volt több más tanár is, és
sikeresen meg is oldották a helyzetet: tűz sem volt, csak füst, a tej égett
bele a teafőzőbe. Angika balszerencséjére épp az egyik tűzérzékelő alatt.
Az osztályok megnyugodva
térhettek vissza a termeikbe tízóraizni, a konyhát meg igyekeztek alaposan
kiszellőztetni. De a teafőző, az bizony
menthetetlen volt.
Angika vigasztalhatatlanul
hüppögött az osztályterem végében, hiába cirógatták a vállát a barátnői. Nem
akart látni senkit, leginkább Cintiáék kaján vigyorát.
Végül Magyaros Ági néni ment oda
hozzá, hogy kicsalogassa a sarokból.
- Alapos
ijedelmet okoztál, Művésznő, na de most már minden rendben! Nagyon jó, hogy
neked nem esett bajod és nem égetted meg magad a tejjel!
- Dehogynem
lett volna jó! – mondta Ágika morcosan.- Legalább kórházban lehetnék és nem
itt…
- Én minden esetre örülök, hogy nem így
történt. Kórházban lenni eléggé rossz. És nem olyan nagy dolog ez, ezt-azt odaéget
az ember élete során. Egyetemista koromban odaégettem egy egész zacskó rizst,
mert épp belemerültem a regényolvasásba, teljesen megfeledkeztem a fazékról. És
ott még tűzjelző sem volt, az egyik lakótársam találta meg a szénné égett
edényt… Az egészben az volt a legrosszabb, hogy az volt otthon az utolsó zacskó
rizs, és este tíz volt, vasárnap, nem volt a közelben egyetlen éjjelnappali
sem. Úgyhogy odalett a vacsorám. – az utolsó mondatot Ági néni olyan átélve, és
olyan mély tragikummal tette hozzá az eddigiekhez, hogy még Angika is
elvigyorodott.
Helyre állt a béke, bár Angika
szüleinek venniük kellett egy a teafőzőt az iskolának, de Ági néni azt mondta,
ők is örülnek majd, hogy magának Angikának semmi baja sem lett, és amúgy is
megígérte, hogy ő, Ági néni ott lesz a nap végén, amikor Angikának be kell
vallania az esetet.
Énekórán ugyan még Cintiáék gonoszul
vigyorogtak magukban, de Dalma, Teó meg Angika tüntetőleg tudomást sem vettek
róluk.
Rajzra pedig tökéletesen elfelejtették az
egészet, amikor „Rajzos Ági néni” bejelentette, hogy kiviszi az osztályt a
közeli erdei tornapályára rajzolni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése