2012. január 22., vasárnap

Pótszilveszter, pótújévi pót-pót-pót összefoglaló - 2011.



"A nappal keskeny csíkja eltűnőben volt.  
Az ég termeiben elég sötét volt már ahhoz, hogy észak fény-nővérei megkezdhessék élénk fátyoltáncukat. 
Varázslatos színváltásokkal suhantak könnyedén és fürgén az égbolt nagy színpadán,
 libbenő, arany ruhájukban, lezúduló gyöngysoraik erre-arra 
peregtek zabolátlan mozdulataik nyomán. 
Ez a színjáték közvetlenül naplemente után a legfényesebb.  
Aztán lehull a függöny; az éjszaka veszi át az uralmat. " 
Sjón: A macskaróka


A fenti idézet némi csalás, hiszen A macskarókát már 2012-ben olvastam, de most annyira tetszik, hogy nem szívesen hagytam volna ki. Az óév végén, az új év elején nem is nagyon volt időm se energiám összefoglalót írni, mindenféle vizsgák és betegségek miatt, de most végre újra itt vagyok, és nem csak egy évet, de egy korszakot is lezárok. Január 19-én sikeresen befejeztem a szakomat az egyetemen, szakdolgozat/államvizsga és minden egyéb rémek eltűntek, már csak a hazahozott rengeteg jegyzet szortírozása van vissza, mostantól végre több időm lesz írni, olvasni, járni a világot, és minderről mesélni nektek! :)


(a 2011 karácsonyára moly.hu -s barátaimtól kapott képeslapok)

A 2011-es év utolsó nagy csodái közé tartozott az is, hogy tovább jutottam a Könyvmolyképző Kiadó pályázatának versenyében a meseregényemmel,  és az új évben, nem sokkal az államvizsgám után fel is került a honlapjukra a   második fejezet. :)

És akkor jöjjön a 2011-es év könyves összefoglalója, olvasmánylistája:


-összes olvasott könyv: 78 (a félbehagyottakat nem számolom bele)

-könyvtárból vettem ki44

-félbehagytam:



Csak Pratchett novelláját akartam elolvasni belőle, és így is tettem.

Bereczki Gábor (szerk.): Földisten lánykérőben


Nem kötött le igazán, de egyébként értékes a könyv maga, talán majd egyszer ráveszem magam az újraolvasásra.

Czóbel Minka: Boszorkány-dalok


Verseskötet, amihez Weöres Sándor írta az ajánlót, és ő már csak tudta. Sajnos a költészethez nem értek eléggé, kamaszként valószínűleg jobban lekötött volna, mostanra már nem érdekelt úgy egy vénkisasszony kissé férfiellenes, fura világa. De egy-két verse, ami tényleg boszorkányos volt, igazi kedvencem lett.


Mary Norton: Elvitte a manó


Egyszer már olvastam pár éve, most a film, az Arrietty miatt kezdtem bele újra, (mivel csak angolul van meg, és gondoltam, a megnézése előtt nem ártana felfrissíteni az emlékeimet), de annak idején sem lett a kedvenc könyvem, mert nem szeretem a befejezését,  így motiváció és idő hiányában félbe hagytam.

Ábrahám Linda – Szántai Zsolt (szerk.): A hóoroszlán meséi – Tibeti mesék


és


Benedek Elek: Kék mesekönyv


A többsége állatmese, és/vagy tanító mese, amiket én nem szeretek. Eleve nem kedvelem az olyan "állatmeséket", amiben az állatok kicsit sem rájuk jellemző módon viselkednek, hanem negatív emberi tulajdonságokkal ruházzák fel őket. Elvégeztetjük velük a "piszkos munkát", hogy a "gonosz farkas" vagy a "buta medve" stb. legyen a rossz példa. Ha már annyit bántottuk az állatvilágot, legalább a meséinkben tiszteljük őket. A tanító meséket meg különösen nem szeretem, és erőltetettnek érzem. Lehet, hogy egy másik kultúrában van helye ezeknek a dolgoknak, de én személy szerint nem szívesen olvasok vagy mesélek ilyesmit. 

George R. R. Martin: Trónok harca

Mivel sok olyan ember olvassa/olvasta, akiknek adok a véleményükre, elkezdett érdekelni, hogy de hát mégis mi lehet ez, ha annyi nekem fontos ember szereti, olvassa. Az első fejezet után letettem, mert sokkolt a horrort közelítő jeleneteivel. Nem véletlenül nem olvasok és nézek olyan dolgokat, amiben jégzombik vannak például. Nem nekem való, de talán egyszer átrágom magam rajta, mert továbbra is piszkálja a fantáziám, hogy miért szeretik az ismerőseim. Talán a jellemábrázolások már nekem is szerethetőek lesznek. 


Néhány érdekes gondolat volt benne, de túl réginek éreztem, ami a témáját tekintve szarvashiba. 


Bár az egyik kedvenc íróm, ez a könyve mégse fogott meg. Nekem hiányzott a szokásos színes világ, fordulatosság (ez merőben más témájú könyv persze, mint a Korongvilág sorozat), és a humora sem volt annyira jó, mint a többinek. 


-kedvencem lett: 15

-könyvek magyar szerzőtől: 16 (a népmesegyűjteményeket nem számítva)

-női szerző: 19 (ismét nem számítva a népmese gyűjteményeket)

-férfi szerző: 18

-egy szerző, akitől a legtöbbet olvastam: 

Terry Pratchett: 8 teljes és egy félbe hagyott könyv tőle.

 Második és harmadik helyre Tove Jansson és Gerald Durrell kerültek, Durrell régi kedvencem, évek óta fel-felbukkan a neve az olvasmánylistámon,






(karácsonyi könyvem, könyvutalványaim és egyéb karácsonyi ajándékaim, 2011.)





Az év legelső könyve: Farkas L. Gyula: Alkalmazott antropológia  pfff vizsgaidőszak volt. tankönyv.

Az év utolsó könyveErlend Loe: Naiv.Szuper. ami legalább méltó zárása az évnek.



Legrosszabb könyv szerintem (szubjektív !!!):

J. Goldenlane: Isteni balhé

Már régen idegesített fel ennyire könyv, Vavyan Fable tud rám ilyen hatással lenni, hogy többször majdnem odavágtam. A történet és a figurák sablonosak, a cselekmény kiszámítható, a történetet hordozó szöveg nem irodalmi igényű, önmagában, a történettől elvonatkoztatva nem nyújt élvezetet. Stílustalan, lapos, bosszantó, unalmas.  


- amiben otthon éreztem magam, megszerettem, kell belőle saját és nem kizárt hogy újra olvasom:













ami nagy élmény volt, de nem feltétlenül olvasom újra vagy áll közel az én világomhoz, de értékesnek tartom:








(mutasd a pizsid, mutasd a könyved moly.hu -s akció 2011)



Kedvenc szerzőm lett, és többet is szeretnék olvasni tőle:

Tove Jansson


Nagyon kíváncsi voltam rá, de nem ezt vártam:





Jobb, mint gondoltam:


Ismerem a sorozatot, és nem szeretem, mert a régi Népek Meséi nevével akarná eladni magát, holott alig néhány mese van a könyvekben, az illusztrációk is elég csúnyák, és fölöslegesen oldal pazarlóak tudnak lenni. Ez a könyv mégis a kedvencem lett, mert bár ebben is kevés mese van, az a kevés legalább kevéssé közismert. 



(kedvenc bögrém, készülő teám és egy minikönyv :)
szintén 2011-es molyos kihívásra készült fotó

Népmesés könyvek: 23 (nem számítva a félbehagyottakat)

Gyermek- és ifjúsági irodalom: 25 (a fantasykat nem számítom annak, de pöttyös könyv jellegű modern műveket igen, népmese gyűjteményeket se számolom bele, verseskötet, műmese, meseregény, mesekalandregény zömmel).

Az év tanulsága elnézve az olvasmányaimat, illetve a könyvek kedvenccé válását vagy csalódást bennük: fontos odafigyelni mások véleményére, főleg regények választásakor. Ha valami sok mindenkinek tetszik moly.hu -n, akkor nagyobb eséllyel tetszik majd nekem is. De még az általam leginkább nagyra tartott emberek kedvencei között is akadhatnak olyanok, amikkel engem mégis ki lehet kergetni a világból. Ennek ellenére továbbra is böngészni fogom magamhoz hasonló ízlésűnek tartott  ismerősök és ismeretlenek olvasmánylistáit, mert hátha akad "elfeledett könyv", ami kevéssé ismert, mégis kedvencemmé lesz. 




a legszebb képeslap, ami egyenesen Mongóliából érkezett 2011 karácsonyára. :)



az utolsó vizsgaidőszak emléke... :PPP



a bejegyzésem @Miamona  blogja alapján készült. 


(ajánlom szeretettel mindenkinek az ő könyvesblogját is) :)








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése